新型コロナウイルス感染症の拡大予防のためのガイドラインについて(2020年度秋学期)/ Guidelines for Prevention of Novel Coronavirus Infection
2020年11月
学生・保護者の皆様へ
学校法人 関西外国語大学
新型コロナウイルス緊急対策本部
新型コロナウイルス緊急対策本部
新型コロナウイルス感染症の拡大予防のためのガイドラインについて(2020年度秋学期)
ホームページ(2020.8.6 重要なお知らせ「2020年度秋学期の授業について」)でご案内のとおり、秋学期の授業については、「オンライン授業」を基本とし、感染防止策を徹底しつつ、「対面授業」を一部並行して実施していく方針といたしました。
対面授業の一部再開にあたり、標題のガイドラインを下記のとおり策定し、感染拡大の予防に最大限努めてまいります。本ガイドラインは、本学学校医・産業医の指導を踏まえた内容となっています。
学生・保護者の皆様におかれましては、こうした方針・趣旨をご理解の上、本学の教育研究活動方針にご理解・ご協力を賜りますよう、よろしくお願いいたします。
なお、本ガイドラインは、政府・大阪府の指針・マニュアル等を参考としており、今後の新型コロナウイルス感染拡大の状況変化や政府・大阪府の政策変更等にともない、内容を都度見直してまいります。
記
1.基本事項(1) 毎朝、自宅での検温をお願いします。
(2) 発熱(目安:37.5度以上)や体調不良(咳・咽頭痛・味覚障害・嗅覚障害等)の場合は、両キャンパスとも保健管理センターに電話連絡の上、登校を自粛してください。
(3) キャンパス入構の際は、原則としてマスクを着用してください。
(4) 正門にて「体温検知用ドームカメラ」による体温チェックを実施します。
(5) 非接触型体温計を守衛室(中宮:正門・東門・西門・南門・ICC、御殿山:正門・北門)に配備し、入構時に検温可能な態勢をとっています。
(6) 各施設の入り口にアルコール消毒液を配置します。入館時には各自で手や指の消毒を行ってください。
(7) 本ガイドラインのほか、図書館学術情報センターなど、施設単位で感染予防の基準が設けられている場合は、各運用基準に従ってください。
2.教室内の行動指針・環境等
(1) 原則として、マスク(必要に応じてフェイスシールド)を着用してください。
(2) マスクは各自でご用意ください。フェイスシールドは本学が準備・配付します(配付方法は別途案内します)。
(3) 各教室の座席配置等
① 座席の間は一定の間隔を空ける措置を講じます。
② 密を避けるために、使用不可の座席にはその旨を表示します。
(4) アルコール消毒液を使用教室に配置します。教室の出入りの際など、各自、手指の消毒の徹底をお願いします。
(5) 除菌シート等を使用教室に配置します。教室入室時など、各自、机・椅子等の消毒を行ってください。
(6) 使用する教室の教卓には、飛沫感染防止簡易パネルを設置します。
(7) 授業中は、可能な限り、窓と入口扉を同時に開けて外気を積極的に取り入れます。天候や気温が高く窓が常時開けられない場合でも、30分に1回各5分程度の換気を実施することにしています。
(8) 換気設備が常時稼働しています。換気設備では密閉された部屋でも1時間で50%の空気が入れ替わります。
3.食堂等の利用について
(1) 2020年秋学期は、中宮キャンパス6号館「アマーク・ド・パラディICC」、御殿山キャンパス・グローバルタウン「CAFETERIA2」に加え、11月16日より中宮キャンパス第2食堂(厚生北館2階)が営業を再開します(その他の食堂は休業します)。
(2) 入口にアルコール消毒液を配置します。入室時に各自で手や指の消毒を行ってください。
(3) 注文や料理提供待ち、レジで並ぶ際は、前の人との間隔を空け、会話は控えるようにしてください。
(4) 昼食時の留意点
① 飛沫を飛ばさないために机を向かい合わせにしない。
② 大声での会話は控える。
③ 会話の際は可能な限り真正面を避ける。
④ 可能な限り少人数で食事をとる。
⑤ 食事終了後は速やかに退室する(滞在時間を短くする)。
⑥ ペットボトルを飲み回し等しない。
(5) 3密を回避するため、学生の昼食スペースとして、中宮キャンパス1号館1階の2教室(1105・1110)、および2号館1階の2教室(2105・2110)の計4教室を開放します。なお、混雑時は入場制限を実施する場合があります。開放時間 12:15~13:00まで
(6) 食堂の従業員や出入り業者の体調確認など、衛生面・健康管理を徹底します。
(7) 混雑緩和のため時間差での食堂利用をお願いします。
4.その他
(1) 公共交通機関を利用する場合、マスクを着用し、できるだけ会話を控え、周囲にも配慮する等、十二分に留意してください。
TO: Kansai Gaidai students and their parents and guardians
FROM:Kansai Gaidai University Emergency Contingency Committee
As announced on our website on August 6, 2020, Kansai Gaidai courses for the Fall 2020 semester will go online, though some courses or class sessions within courses may be conducted face-to-face, while adhering to the COVID-19 prevention measures set forth below.
In this connection, the University will do its utmost to ensure the safety of our students, faculty and staff by putting in place the following guidelines, which have been developed, on the basis of national and prefectural guidelines, with advice from our university medical doctor. We would like to ask for your understanding and kind cooperation in this endeavor to carry out our educational mission during the semester safely and successfully.
Please note that these guidelines have been developed in conformity with guidelines of the Japanese Government as well as Osaka Prefecture, and may be revised or updated based on changing conditions regarding the pandemic and/or changes in the policies and regulations of the Japanese Government and Osaka Prefecture.
When you come to the University campus, please follow the guidelines below:
1.Basic Guidelines
(1) Please check your body temperature in the morning before you come to the University.
(2) If you have a body temperature higher than normal (approx. 37.5 or higher) or have any symptoms of possible illness such as a sore throat (including pain, scratchiness, difficulty swallowing, swelling or other throat discomfort), or loss of taste or smell, please refrain from coming to the campus and contact the University Health Center by phone.
(3) Please wear a mask on campus.
(4) Your body temperature will be checked by a non-contact thermometer at the main gate.
(5) Anyone who enters the University campus will have their body temperature checked by non-contact thermometers placed at University entrances.
(6) Antiseptic solutions are located at the entrance of every facility. Please be sure to disinfect your hands before entering any facility.
(7) Please observe guidelines established by any other University offices where applicable.
2.Classroom Activities and Environment
(1) Please wear a face mask (and a face shield as necessary).
(2) Please prepare your own mask. Face shields will be provided by the University.
(3) Classroom Seating Layout
① Seating arrangements will be made to allow adequate space between seats for social distancing.
② Seats to be left unoccupied are indicated in each classroom to avoid the “three C’s.”*
(4) Antiseptic solutions are placed at each classroom. Please disinfect your hands before entering the classroom.
(5) Antiseptic wipes will be available in classrooms. Please disinfect your desk and chair.
(6) Splash infection prevention panels are also installed.
(7) Faculty members will ventilate the classroom as much as possible by opening doors and windows. Even in the case of poor weather, we will ask them to ventilate for at least 5 minutes in 30 minutes intervals.
(8) Classroom ventilation fans are kept on. The currently installed ventilation system automatically ventilates about 50% of classroom air per hour.
3.Use of Cafeterias
(1) The following facilities will be open for meals during the Fall semester of 2020:
Nakamiya Campus:
・Hamac de Paradis, ICC
・The 2nd Student Cafeteria (2nd floor of the North Student Service Building) will also be available from November 16.
Gotenyama Campus Global Town:
CAFETERIA 2
(Other cafeterias will be closed.)
Nakamiya Campus:
・Hamac de Paradis, ICC
・The 2nd Student Cafeteria (2nd floor of the North Student Service Building) will also be available from November 16.
Gotenyama Campus Global Town:
CAFETERIA 2
(Other cafeterias will be closed.)
(2)Antiseptic solutions are placed at the entrance. Please disinfect your hands thoroughly before entering.
(3)While waiting for your meal order, please maintain an appropriate social distance and refrain from talking loudly.
(4)Please observe the following guidelines while eating:
① Avoid face-to-face seating.
② Please do not talk loudly.
③ When conversing, avoid sitting right in front of your conversation partner.
④ Eat in a small group.
⑤ Keep your meal time as short as possible and leave the facility promptly after your meal.
⑥ Do not share drink bottles.
(5) To supplement eating space, the following facilities will be opened to avoid the “three C’s”:*
Facilities: [Nakamiya Campus] Classrooms 1105, 1110, 2105, 2110
Open hours: 12:15 p.m. – 1:00 p.m.
(6) The health conditions of cafeteria staff and associated company employees will be carefully monitored.
(7) Please take meals at non-crowded times as much as possible.
4.Commuting to the University
If you use public transportation for commuting to the University, please make sure to wear a face mask during your commute and refrain from talking. Please exercise full caution to avoid infection.
*Three C’s
1. Closed spaces with poor ventilation
2. Crowded places with many people nearby
3. Close-contact settings such as close-range conversations
一覧を見る |